Grunnen under Oslo S skal sementstabiliseres

Stabilt i grunnen

Krevende sommerjob: I løpet av tre intense sommeruker skal Keller Grundleggning flytte jernbaneskinnene, stabilisere grunnen med jet-peler og legge tilbake jernbaneskinnene. Det har de lovet Bane NOR. 

Utbyggingen i Bjørvika førte til at deler av grunnen under Oslo S beveget seg, og store deler av området er derfor stabilisert. Og selv om de setninger som utbyggingen av Barcode-rekken medførte nå i ferd med å gå tilbake mot mer normalt nivå, ønsker man å stabilisere grunnen under den nye Follobanen.  
Norcem og Sørum var nylig invitert av sementstabiliseringsfirmaet Keller til planleggingsmøte på byggeplassen Oslo S, rett ved Barcode. Kellers plassjef, Ioannis Tsakiris, gikk gjennom arbeidet som skal gjøres, og fortalte kort om prosjektet.- Det er mye arbeid som skal foregå i forbindelse med togstoppen de nærmeste ukene fortalte Tsakiris. - Togene stopper den 24 juni, og da skal det pågå arbeid døgnet rundt i tre uker for å stabilisere området som har dårlige grunnforhold. Sementstabiliseringen gjør at grunnen tåler belastningen som jernbanen utgjør.

I planleggingsmøtet ble det lagt planer sammen med Norcem Logistikk / Skipningsavdeling, Sørum Transport og Keller . Det er lagt opp reserveløsninger, teknisk support og backup-siloer for å sikre at arbeidet går som planlagt. Logistikk-strenger er helt vesentlig for å lykkes med leveringen: -Morsomt å se hva sementen benyttes til i praksis, og at arbeidet vi gjør er nyttig, uttalte Kim Linde Bakken, som styrer Norcems båter i Norge.

Fakta

  • Keller skal uføre Jetpeling på et stort område under dagens jernbanespor.
  • Fra 25 juni og 20 dager fremover går det med 9100 tonn Norcem Industrisement til arbeidet.
  • Sørum transport skal levere 10 lastebiler med sement i døgnet.

Vi ønsker Keller lykke til med arbeidet!

Svein Bull Eriksson

Markedssjef / regionssjef Østlandet

Heidelberg Materials Sement Norge AS Lilleakerveien 2A
0283 Oslo
Norge